We hebben op mestboete.nl al eerder aandacht besteed aan de nieuwe regels voor de registratie van het transport van vaste mest met AGR/GPS. Kern van de nieuwe regels is dat een losse GPS, zoals die tot nu toe werd gebruikt, volgens het ministerie te fraudegevoelig is en men er daarom vast, op het transportmiddel dat vaste mest vervoert, gemonteerde AGR/GPS installaties verplicht stelt.
Deze nieuwe regels zouden in eerste instantie per 1 januari 2015 van kracht worden. Hierop volgde uitstel tot 1 april 2015 omdat er niet tijdig voldoende systemen op de markt beschikbaar waren.
Daarbij werd wel ruimte gegeven aan de sector om met een alternatief te komen. Onlangs werd echter duidelijk dat het door brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Cumela ontwikkelde alternatief dat uitging van zelfregulering door de sector onvoldoende acht. Hiermee is dit alternatief definitief van de baan en staat vast dat wie vaste mest wil vervoeren tussen verschillende partijen zal moeten beschikken over vast AGR/GPS installaties op het voertuig.
Deze regelgeving met betrekking tot het verplichte gebruik van vaste AGR/GPS installaties op het voertuig geldt dus al vanaf 1 april 2015. Maar omdat sommigen hebben gewacht op het eventueel beschikbaar komen van een alternatief en het feitelijke uitrollen van de benodigde systemen enige maanden in beslag zal nemen, heeft de staatssecretaris aangegeven dat de NVWA de eerste maanden alleen waarschuwingen zal geven wanneer de vereiste apparatuur niet wordt aangetroffen en dus nog niet direct tot het opleggen van boetes over te zullen gaan.