Zoals al eerder op deze site is geschreven zijn vanaf 1 april 2015 de regels voor het gebruik van AGR-GPS apparatuur voor het vervoer van vaste mest gewijzigd. Vanaf die datum is het niet meer toegestaan om losse AGR/GPS apparatuur te gebruiken. De AGR/GPS-apparatuur moet onlosmakelijk verbonden zijn met het chassis van het transportmiddel (trekkend en getrokken voertuig). Verder is het verplicht om vervoersmiddelen van vaste mest te registreren en de koppeling tussen het kenteken en het unieke AGR-apparaat te registreren. Na een overgangsperiode wordt vanaf 1 september actief gehandhaafd op naleving van de nieuwe regels.

agr-gps
meer info over typegoedkeuringen e.d. op de site van RVO

Transportmiddelen zonder luchtvering

Transportmiddelen zonder luchtvering mogen tot 1 januari 2016 de bestaande AGR/GPS- apparatuur (losse unit) blijven gebruiken. Bij transportmiddelen zonder luchtvering hoeft de AGR/GPS-apparatuur nog niet onlosmakelijk verbonden te zijn met het chassis van het transportmiddel. Wel moet ieder chassis waarop een laadbak voor vaste mest is of wordt bevestigd een eigen AGR/GPS-apparaat hebben. Bij een containerauto met aanhanger zijn dus twee AGR/GPS-apparaten nodig! Daarnaast  is het ook verplicht om deze vervoersmiddelen van vaste mest nu al te registreren en de koppeling tussen het kenteken en het unieke AGR-apparaat te registreren.

Handhaving

Vanaf 1 september 2015 wordt door de NVWA en RVO actief gehandhaafd op de nieuwe regels.